چگونه کوتاهی پا را بدون جراحی درمان کنیم؟

درمان کوتاهی پای مادرزادی و درمان بدون جراحی

درمان کوتاهی پا مادرزادی بدون جراحی

درمان کوتاهی پا مادرزادی بدون جراحی

داشتن یک پا بلندتر از پای دیگر یک اتفاق نسبتاً رایج است. اختلاف طول پا ممکن است ماهیت عملکردی یا ساختاری داشته باشد. اختلافات جزئی اغلب هیچ علامت یا مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، عدم تقارن متوسط تا شدید ممکن است مشکلاتی را در راه رفتن و وضعیت بدن ایجاد کند و می‌تواند باعث درد لگن و کمر شود. در صورت مشکوک بودن به کوتاهی یکی از پا های خود یا فرزندتان باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت را تشخیص دهد و درمان های مناسب را توصیه کند.

تفاوت در طول پا می تواند از کمتر از یک سانتی متر تا چندسانتی مترمتغیر باشد. هر چه این تفاوت بیشتر باشد، احتمال اینکه فرد مشکلات راه رفتن، وضعیت بد بدن و درد را تجربه کند بیشتر است.  البته ناهماهنگی های جزئی در طول پاها اغلب هیچ علامت یا مشکلی ایجاد نمی کند.

انواع کوتاهی پا و علت کوتاه بودن یکی از پاها

دو علت کوتاهی پا وجود دارد:

  1. عملکردی
  2. ساختاری

و دون نوع کوتاهی پا وجود دارد:

  1. کوتاهی پا مادرزادی
  2. کوتاهی پا اکتسابی یا در اثر تروما و بیماری

کوتاهی پا عملکردی

در کوتاهی پا عملکردی، طول استخوان های پا برابر است. با این حال، به دلیل مشکل در دیگر اعضای بدن مانند لگن، زانو، پا و مچ پا و… یک پا بلندتر از دیگری به نظر می رسد. در کودکان، کوتاهی عملکردی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که لگن کودک تراز و موازی با خط افق نباشد. اما در بزرگسالان، این کوتاهی می تواند ناشی از درد مزمن یا آرتریت و مشکلات مرتبط با آن در ستون فقرات، لگن یا زانو باشد.

عکس کوتاهی پا عملکردی به دلیل ضعف عضلات و چرخش لگن یکی از پا کوتاه تر شده است

شرایط عصبی عضلانی یکی دیگر از علل بالقوه کوتاهی پا عملکردی است، زیرا این شرایط می تواند روی هم ترازی و وضعیت بدن فرد تأثیر بگذارد.

در برخی افراد این وضعیت به دلیل کوتاهی تاندون آشیل در طرف مقابل دیده می شود. به طوریکه پای درگیر روی پنجه قرار گرفته و پای سالم کوتاه به نظر می آید.

کوتاهی پا ساختاری

کوتاهی پا ساختاری زمانی رخ می دهد که استخوان ران یا استخوان ساق پا (درشت نی) در یک پا کوتاهتر از پای دیگر باشد. این عارضه به دو صورت کوتاهی پا مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد.

عکس کوتاهی پا ساختاری و اکتسابی بر اثر شکستتگی ساق پا و عدم رشد استخوان

آسیب های استخوانی

شکستگی استخوان می تواند رشد استخوان را در یک پا به تعویق بیاندازد. این اثر به ویژه در صورتی محتمل است که شکستگی باعث شکسته شدن استخوان به قطعات زیادی یا آسیب به بافت عضلانی اطراف شود. گاهی اوقات، شکستگی در حال بهبودی ممکن است باعث رشد بیش از حد بافت استخوانی شود. این رشد بیش از حد در کودکان خردسالی که دچار شکستگی استخوان ران هستند، بیشتر دیده می شود.

آسیب های صفحه رشد

صفحات رشد نواحی غضروفی هستند که نزدیک انتهای استخوان های بلند قرار دارند. گاهی اوقات، یک صفحه رشد می تواند آسیب ببیند، که ممکن است باعث شود استخوان سریعتر یا کندتر از استخوان طرف مقابل بدن رشد کند.

بیماری های استخوانی

بیماری های استخوانی مانند استئومیلیت می تواند باعث آسیب به صفحه رشد استخوان شود. این آسیب در نهایت منجر به کوتاهی پا می شود.

تومورهای استخوانی

تومورهای استخوانی و درمان‌های آن‌ها می‌توانند بر رشد استخوان تأثیر بگذارند و روند کوتاهی پا را شدت بخشند.

آرتریت نوجوانان

آرتریت جوانان یک بیماری خودایمنی دوران کودکی است که باعث التهاب بافت داخل مفاصل می شود. می تواند باعث ایجاد اختلاف در رشد استخوان شود که در این صورت پای نرمال بلند تر خواهد بود.

علائم کوتاهی پا چیست؟

قاعدتا علامت اصلی داشتن یک پا بلندتر از پای دیگر است. در تفاوت طولی دو پا در صورتی که اختلاف کمتر از 2 سانتی متر باشد، علامت دیگری یافت نمی شود. در برخی موارد حتی لگن میتواند این عدم تعادل در وضعیت بدن را جبران نماید.

علت کوتاهی پا مادرزادی یا اکتسابی چیست؟

موارد متوسط تا کوتاهی شدید پا می تواند علائم دیگری ایجاد کند، از جمله:

  • مشکلات راه رفتن، مانند لنگیدن
  • درد در پشت، لگن، زانو یا مچ پا
  • افزایش خستگی

چگونه کوتاهی پا را در خانه تشخیص دهیم؟

تشخیص کوتاهی پا در کودکان و یا افرادی که مشکوک به داشتن یک پا بلندتر از پای دیگر هستند، توسط پزشک انجام می‌شود. البته می‌توان یک تست خانگی برای تشخیص کوتاهی پا در خانه انجام داد.

  1. برای انجام آزمایش خانگی، کفش و جوراب آنها را در بیاورید.
  2. روی زمین دراز بکشید و پاها را کنار هم نگه دارید.
  3. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که کف دستان خود را روی استخوان‌های لگن فرد قرار دهد، به‌طوری‌که یک‌دست روی هر لگن داشته باشد.
  4. از کمک‌کننده بخواهید که باسن فرد را به‌آرامی از این‌طرف به سمت دیگر برای تقریباً 60 ثانیه حرکت دهد. این حرکت به شل شدن عضلات سفت کمک می کند.
  5. از کمک‌کننده بخواهید تراز بودن استخوان‌های مچ پا را بررسی کند.
  6. مچ پاهایی که هم تراز نیستند می‌تواند نشان‌دهنده کوتاهی باشد. برای تأیید و تعیین اینکه آیا این یک مشکل عملکردی یا ساختاری است، باید به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص پزشکی کوتاهی پا

چگونه کوتاهی پا را با عکس رادیولوژی تشخیص دهیم

پزشک ممکن است از چندین روش برای تشخیص استفاده کند. این شامل:

  • معاینهٔ جسمی
  • مشاهده نحوه ایستادن، نشستن و حرکت فرد
  • تجزیه‌وتحلیل راه‌رفتن
  • اندازه‌گیری کوتاهی با درخواست از فرد برای ایستادن روی بلوک‌هایی با ارتفاع‌های مختلف تا زمانی که باسن‌ها هم‌سطح شوند
  • تصویربرداری اشعه ایکس از لگن یا پاها
  • سی‌تی‌اسکن استخوان و بافت نرم در پاها

درمان کوتاهی پا مادرزادی و اکتسابی چیست؟

درمان کوتاهی پا مادرزادی و اکتسابی

درمان کوتاهی پا عملکردی

این درمان معمولاً شامل فیزیوتراپی، ماساژ و تمرینات خاص برای اصلاح نواحی عدم تعادل و ضعف است. اصلاح وضعیت نامناسب بدن نیز مهم است. نوع دقیق و تعداد مداخلاتی که یک فرد به آن نیاز دارد به علت زمینه‌ای و شدت بیماری بستگی دارد.

تمرینات ممکن است به اصلاح برخی از کوتاهی‌های عملکردی کمک کند. بااین‌حال، مهم است که افراد از تکنیک های کششی و تقویتی صحیح استفاده کنند. آنها همچنین باید مراقب ورزش کردن کنار بدن باشند که به اصلاح کوتاهی کمک می کند. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر، ممکن است معقول باشد که از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید. درمانگر می تواند مناطق عدم تعادل را شناسایی کرده و تمرینات مناسب را توصیه کند.

درمان کوتاهی پا ساختاری

این درمان ساختاری چندان ساده نیست که معمولاً به تفاوت طول بین پاها بستگی دارد. برخی از گزینه های درمانی بالقوه عبارتند از:

یک لیفت در کفش

فردی که دارای کوتاهی پا خفیف کمتر از 2 سانتی متر است، ممکن است از پوشیدن لیفت کفی در داخل کفش روی پای کوتاه‌تر سود ببرد. لیفت کفش می تواند درد کمر را کاهش دهد و راه رفتن فرد را بهبود بخشد.

عمل جراحی

عمل جراحی کوتاهی پا، گاهی ممکن است لازم باشد. چندین گزینه جراحی در دسترس است که هدف هر یک از آنها انجام یکی از موارد زیر است:

  • پای بلندتر را کوتاه کنید
  • پای کوتاهتر را بلند کنید
  • مانع از رشد پای بلندتر می شود

پس از جراحی، افراد نیاز به مراجعه منظم به مطب پزشک دارند. آنها همچنین نیاز به توانبخشی گسترده ای دارند که شامل ورزش و فیزیوتراپی است.

مقایسه کفی و کفش طبی برای کوتاهی پا

در صورتی که تمایلی به انجام ورزش خانگی یا فیزیوتراپی و یا جراحی کوتاهی پا ندارید، میتوانید از کفی طبی اختصاصی شده در پایی که کوتاه تر است استفاده کنید. این کفی ها بر اساس میزان اختلاف پا ها از جنس مقاوم و انعطاف پذیر ساخته می شوند تا کمترین نیروی ضربه ای و کمترین عدم تعادل را به پا ها و لگن فرد منتقل کند.

کفی طبی برای درمان کوتاهی پا
کفش طبی برای درمان کوتاهی پا

این کفی ها برخلاف کفش هایی که یک لنگه آن ها پاشنه بلند تری دارد، به دلیل قرار گرفتن در داخل یک کفش نرمال، ظاهر به مراتب بهتری خواهد داشت. شما می توانید این کفی ها از کلینیک ارتوپدی فنی ارتوپدیک لند به صورت کاملا اختصاصی تهیه کنید.


مطالبی که در این مقاله برای شما گفتیم صرفا برای آشنایی بیشتر با درمان بدون جراحی کوتاهی پا است. بنابراین بهتر است در اسرع وقت به کلینیک های ارتوپدی مراجعه کنید. شما میتوانید از طریق بله و تلگرام کلینیک ارتوپدی فنی ارتوپدیک لند با کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان مشورت کنید.

خروج از نسخه موبایل